Branża pszczelarska – gałąź gospodarki, która obejmuje zbiór podmiotów na rynku uczestniczących w łańcuchu produkcji miodu i produktów pszczelich.
Należą do nich m.in. producenci miodu (pszczelarze indywidualni), przetwórcy miodu, laboratoria, producenci/dystrybutorzy dodatków specjalistycznych służących do utrzymania gospodarki pasiecznej, producenci maszyn i urządzeń dla pszczelarstwa jak i przetwórców, producenci specjalistycznych środków higieny, dystrybutorzy, usługodawcy z zakresu badań i rozwoju oraz inne przedsiębiorstwa i instytucje uczestniczące w łańcuchu funkcjonowania firm konfekcjonujących lub handlujących miodem.
• opiniowanie aktów pranych dotyczących polskiego sektora pszczelarskiego i przetwórstwa miodu, a także oznakowani,
• wychodzenie z inicjatywą ustawodawczą,
• monitorowanie zmian w zakresie uregulowań dotyczących sektora pszczelarskiego,
• ścisła współpraca z Komisją Europejską oraz krajowymi instytucjami rządowymi,
• sporządzanie analiz, ocen, opinii i wniosków z zakresu produkcji miodu oraz rynku miodu i przedstawienie ich organom administracji rządowej i samorządu terytorialnego,
• wychodzenie z inicjatywą ustawodawczą oraz wyrażanie opinii o projektach odpowiednich przepisów i aktów prawnych.
• współpraca z placówkami naukowo-badawczymi,
• stymulowanie potencjału innowacyjnego członków Stowarzyszenia,
• tworzenie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, dyfuzja nowych rozwiązań,
• utworzenie i rozwój zaplecza badawczego działającego na potrzeby Stowarzyszenia i jej członków.
• promocja marki Stowarzyszenia i jej członków, sukcesów i projektów realizowanych w ramach Stowarzyszenia,
• promocja i działania marketingowe branży pszczelarskiej,
• udział w konferencjach, targach i innych wydarzeniach branżowych w kraju i zagranicą,
• nawiązanie kontaktów gospodarczych i kooperacyjnych na rzecz i w imieniu Stowarzyszenia Pszczelarzy Rzeczpospolitej.
• zwiększenie potencjału i oferty członków Stowarzyszenia na rynkach zagranicznych
• pozyskanie kapitału
• uczestnictwo w międzynarodowych projektach
• pozyskiwaniem szeroko pojętej wiedzy niezbędnej do rozwoju członków Stowarzyszenia,
• oparcie się na dziedzinach nie związanych z kwalifikacjami zawodowymi, np. nowoczesne zarządzanie, logistyka, prawo własności intelektualnej, transfer technologii, finansowanie innowacji itp.
• reprezentowanie interesów członków w pracach organów i instytucji doradczych i opiniodawczych mających wpływ na rozwój polskiego sektora pszczelarskiego,
• rozpowszechnianie bieżących informacji z sektora pszczelarskiego wśród członków ,
• świadczenie pomocy doradczo-konsultacyjnej
• działalność wydawnicza, wystawiennicza i szkoleniowa,
• organizacja rankingów branży pszczelarskiej,
• certyfikacja członków (produktów) Stowarzyszenia Pszczelarzy Rzeczpospolitej.